تبلیغات
ما هستیم با ولایت تا شهادت - نگاهی به جایگاه قوه مجریه در حقوق اساسی ایران و شاخص های خط امام برای مسئولان
لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


پایگاه دانشجویان انقلابی
نگاهی به جایگاه قوه مجریه در حقوق اساسی ایران و شاخص های خط امام برای مسئولان
نویسنده : شاهین شکوهی
جمعه 23 فروردین 1392
نظام جمهوری اسلامی از جایگاه  و عظمت در دنیا برخوردار است.نقشی تعیین کننده در معادلات جهانی و منطقه دارا هست و هر روز هم بر اقتدارش افزوده می گردد.متناسب با افزایش اهمیت جمهوری اسلامی نقش مسئولان این نظام مقدس هم اهمیت بیشتری یافته و عملکردشان بیشتر زیر ذره بین قرار می گیرد. علاوه بر این چشم بسیاری از کشورهای منطقه به ایران دوخته است و بسیاری از انقلاباتی که در منطقه غرب آسیا هم رخ داده است متاثر از تجربه انقلاب اسلامی ایران بوده است.ایران اسلامی برای این کشور ها به عنوان الگو مطرح می باشد.
به علاوه جمهوری اسلامی ایران  به عنو ان قطب اصلی مبارزه با استکبار جهانی مطرح است و استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار که هرروز هم سندی از جنایات ضد بشری آن رو می شود تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به نظام اسلامی ایران به کار می بندد.تاریخ نیز گواهی می دهد که مستکبران تمام تلاش خود را در این زمینه به کار بسته اند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ ننموده اند.
با این مقدمه بسیار کوتاه که ذکر ش د می توان فهمید هرچه انقلاب اسلامی ایران در مسیر خود جلوتر می رود  مسئولیت مسئولان سنگین تر می شود.
امام (ره) هم می فرمایند :
   »»هر قدمی که انقلاب به پیش می گذارد، به همان اندازه مسئولیت همه آقایان و همه کسانی که در امور این نهضت اسلامی،چه دولت و چه دیگران،دخالت دارند افزون می شود.
بنابراین یکی از اقشاری که همیشه از آنان همیشه انتظار تلاش بی وقفه و روز افزون می رود مسئولان هستند.
در اینجا این سوال پیش می آید که همت و تلاش مسئولان در چه مسیری باید باشد و سرفصل ها و ملاک عملشان چیست؟ مهمترین سرفصل ها و ملاک ها قانون اساسی و شاخص های خط امام و رهبری می باشد.
امام (ره) در طول حیات خود پیوسته مسئولان و کاگزاران نظام را از بیانات و رهنمودهای خود بهره مند می کردند تا در انجام مسئولیت سنگینشان چراغ راهشان باشند.مقام معظم رهبری هم در حال همینکار را می کنند.
قانون اساسی
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبین نهادهای فرهنگی،سیاسی،اجتماعی واقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط اسلامی است که انعکاس خواست قلبی امت اسلامی می باشد.ماهیت عظیم انقلاب اسلامی ایران و روند مبارزه مردم مسلمان از ابتدا تا پیروزی که در شعار های قاطع و کوبنده همه قشرهای مردم متبلور می شد این خواست اساسی را مشخص کرده و در حال حاضر ملت ما با تمام وجود نیل به آن را می طلبد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷ ملت ایران به صورت یکپارچه در روز ۱۲ فروردین ۵۸ برای تعیین نوع نظام به پای صندوق های رای رفته و با اکثریت قاطع ۹۸.۲ به نظام جمهوری اسلامی رای مثبت دادند.
اکنون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بیانگر نهادها و مناسبت های سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی جامعه باید راهگشای تحکیم پایه های حکومت اسلامی و ارائه دهنده طرح نوین نظام حکومتی گردد.

»»قوه مجریه در قانون اساسی
قوه مجریه به دلیل اهمیت ویژه ای که در رابطه با اجرای احکام و مقررات اسلامی به منظور رسیدن به روابط و مناسبات عادلانه حاکم بر جامعه دارد و همچنین ضرورت این مسئله حیاتی در زمینه وصول به هدف نهایی حکومت اسلامی ،باید راهگشای جامعه اسلامی باشد.
وظایف و اختیارات رییس جمهور در قانون اساسی :

۱-اجرای قانون اساسی

طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ،پس از رهبری رییس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را به جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می شود بر عهده دارد.
رییس جمهور از این جهت مسئول اجرای قانون اساسی می باشد که طبق اصل ۱۱۴ قانون اساسی نماینده منتخب و مستقیم مردم و یکی از مظاهر برجسته حاکمیت ملی است.
پس از اعلام آمادگی داوطلبان ریاست جمهوری به وزارت کشور و تایید توسط شورای نگهبان و انتخاب یکی از آنان توسط مردم و پس از گذراندن مراحل قانونی دیگر شخصی  که توسط مردم انتخاب می شود به عنوان رییس قوه مجریه از اختیارات ذکر شده در قانون اساسی برخوردار می شود و باید از آن اختیارات برای پیشبرد اهداف نظام استفاده کند.
مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی رییس جمهور در جلسه ای با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان در پیشگاه قرآن و ملت ایران سوگند یاد می کند که پاسدار جمهوری اسلامی و قانون اساسی باشد و تمام توانش را در ایفای هرچه بهتر مسئولیت هایش به کار بگیرید.
طبق اصل ۱۲۲ قانون اساسی رییس جمهور در حدود اختیارات و وظایفی که قانون اساسی و قوانین عادی به او می دهند در پیشگاه ملت،رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است.این موضوع برای وزرا هم صدق میکند.
همانگونه که ذکر شد به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی قوه مجریه مسئول اجرای قانون اساسی است به جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط اند.
همچنین طبق نحوه اجرای قانون اساسی توسط وی به این صورت است که از طریق نظارت،اطلاع از بازرسی  پیگیری و انجام اقدات لازم مسئولیتش را انجام می دهد.
با توجه به اینكه قوه مجریه از دو قوه دیگر، به خصوص قوه مقننه، تأثیر زیادی می‏پذیرد و در تمام اعمال خود باید جوابگوی مجلس باشد ولی هیچ دخالت و نظارتی از سوی قوه مجریه در قوای دیگر پیش‏بینی نشده است.
اما شخص رییس جمهور طبق اصل یكصد و سیزدهم علاوه بر شأن ریاست قوّه مجریه، عالی‏ترین مقام رسمی كشور پس از رهبری است و مسؤولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد و «قانون اساسی» عنوانی است كه از اصل اول تا آخر را شامل می‏شود. بنابراین، رییس جمهور از این طریق می‏تواند بر اجرای قانون اساسی در قوای دیگر نظارت نماید. بر همین اساس، در تاریخ 22/8/1365 قانون وظایف و اختیارات رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده است. ماده سیزدهم این قانون اشعار می‏دارد:
«به منظور پاسداری از قانون اساسی ایران و در اجرای اصل صد و سیزدهم قانون اساسی، رییس جمهور از طریق نظارت، كسب اطلاع، بازرسی، پی‏گیری، بررسی و اقدامات لازم، مسؤول اجرای قانون اساسی است».
این ماده، بدون هیچ ابهامی «نظارت»، «بازرسی» و «بررسی» را از جمله شیوه‏های اجرای این مسؤولیت بر شمرده و در ماده چهاردهم مقرر می‏دارد: «در صورت نقض و تخلف وعدم اجرای قانون اساسی، رییس جمهور می‏تواند به نحوی كه خود مقتضی بداند از طریق اخطار تعقیب و ارجاع پرونده متخلفین به محاكم قضایی اقدام كند.»
اشكالی كه بعضی بر این تفسیر از اصل یكصد و سیزدهم وارد می‏دانند، این است كه اگر رییس جمهور بخواهد پی‏گیر اجرای قانون اساسی در قوای دیگر باشد، موجب نقض اصل پنجاه و هفتم شده و با استقلال قوا منافات دارد.
اما به نظر می‏رسد اولاً: چنانكه اشاره شد، براساس اصل یكصد و سیزدهم رییس جمهور دارای شؤونی است كه یك شأن آن ریاست قوه مجریه و شأن دیگر آن مسؤولیت اجرای قانون اساسی است، لذا شأن اخیر به لحاظ رییس قوه مجریه بودن به رییس جمهور واگذار نشده است تا در برابر قوای دیگر قرار گیرد بلكه یك شأن مستقل می‏باشد كه رییس جمهور را دومین مقام رسمی كشور قرار داده است. به همین خاطر بحث روابط قوا را نباید در این مقام مدنظر قرار داد.
ثانیا: بر فرض كه مسؤولیت اجرای قانون اساسی به لحاظ رییس قوه مجریه بودن رییس جمهور باشد باید توجه داشت كه استقلال قوا  در كشور ما نسبی است و معنایش آن است كه كارهای تقنینی در قوه مقننه، قضایی در قوه قضاییه و اجرایی در قوه مجریه، متمركز باشد و هیچ قوه‏ای محق نباشد در حیطه كاری قوه دیگر وارد شده و وظایف اختصاصی آن را به عهده گیرد اما این امر منافاتی با تعامل قوا، نفوذ و نظارت معقول و قانونیِ قوه‏ای بر قوه دیگر، كه در امر حكومت داری اجتناب‏ناپذیر است، ندارد. اگر معنای استقلال قوا این باشد كه قوه‏ای بر قوه دیگر هیچ نفوذ و نظارت نداشته باشد پس طبق قانون اساسی جمهوری ا سلامی ایران با تبیینی كه در صفحات پیشین صورت گرفت، هیچ قوه‏ای مستقل نیست.
۲-امضای مصوبات قانونی و در اختیار مسئولان گذاشتن جهت اجرا  طبق اصل ۱۲۳
۳-امضا قراردادهای بین المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی طبق  اصل ۱۲۵
۴-تصویب تعیین نامه سفیران و امضا استوارنامه ایشان طبق اصل ۱۲۸
۵-تعیین معاون و نماینده ویژه اصل ۱۲۴
۶-ریاست و مسئولیت شوراهای عالی کشور
اصل ۱۷۶ قانون اساسی بیان می دارد به منظور تامین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی،شورای امنیت ملی به ریاست رییس جمهور با وظایفی که در این اصل به ان اشاره شده تشکیل میگردد.
     شورای عالی انقلاب فرهنگی که از تاسیسات قانون اساسی نیست ولی به عنوان یک نهاد مهم در سیاست گذاری های فرهنگی کشور انجام وظیفه می نماید و تاسیس آن مصادف است با فرمان امام در سال ۶۳ متشکل از روسای سه قوه و تعدادی از شخصیت های علمی و فرهنگی تشکیل می گردد و ریاست آن به عهده رییس جمهور است.
۷-درخواست مراجعه به همه پرسی  اصل  ۵۹
۸-ریاست هیئت وزیران
 طبق اصل ۱۳۴ قانون اساسی  ریاست هیات وزیران با رییس جمهور است که بر کار وزیران نظارت دارد و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیم های هیات وزیران و هیات دولت می پردازد و با همکاری وزیران، برنامه و خط مشی دولت را تعیین و قوانین را اجرا می کند.
همچنین رییس جمهور در برابر مجلس مسئول اقدامات هیات وزیران است.
۹-ریاست عالی سازمان های وابسته   اصل ۱۲۶
الف)سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
ب) سازمان حفاظت محیط زیست
ج)سازمان انرژی اتمی
د)سازمان تربیت بدنی
۱۰-تعیین سرپرست برای وزارتخانه های بی وزیر  اصل ۱۳۵
۱۱-عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام  اصل۱۱۲

»»شاخص های امام و رهبری

همانگونه پیش تر ذکر شد  سرفصل ها و ملاک های مسئولان برای پیمودن مسیر انقلاب شاخص های امام و رهبری می باشد.حال به مرور ویژگی های دولت و رییس جمهور در نظر امام(ره) و رهبری می پردازیم.البته دلیل پرهیز از طولانی شدن این یادداشت فقط تعدادی از شاخص ها را از نظر میگذرانیم.

مردمی و مردم سالار بودن مسئولان

امام (ره)می فرمایند:
 همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام می باشند؛چه در نسل حاضر و چه در نسل آتیه ؛و چه بسا در بعضی مقاطع عدم حضور و مسامحه  گناهی باشد در راس گناهان کبیره
مردم مسلمان انقلاب اسلامی همیشه و در هر شرایطی وفاداری خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ثابت کرده اند و حتی در راه این انقلاب از جانشان نیز دریغ نکرده اند.

تاریخ پر است از حماسه های مردم ولایتمدار ایران اسلامی از ۲۲ بهمن ۵۷ که انقلاب را با خون خود به ثمر نشاندند تا ۱۲ فروردین ۵۸ که جمهوری اسلامی را به عنوان نوع نظام حاکم بر کشور انتخاب کردند.
و اخیرا هم در فتنه ۸۸ که دشمنان همیشگی این نظام الهی تمام توان خود را درجهت براندازی آن به کار بسته بودند و به قول رهبری ریشه های آن را باید در ۱۰سال پیش جستجو کرد.مردم ایران اسلامی بار دیگر ولایتمداری خود را به همگان نشان دادند و در روز نهم دی ماه ۸۸ به خیابان ها ریخته و وفاداری خود را به نظام جمهوری اسلامی برای هزارمین بار اثبات کردند.
علاوه بر این حضور این مردم در راهپیمایی ها و انتخاباتی در طول عمر ۳۴ ساله نظام نشانی دیگر از تعلق و تعهد ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد.
بنابراین مردم همیشه وظیفه خود را به نحو شایسته ای انجام داده اند.
امام عزیزمان فرمودند :
به ملجس دولت و دست اندرکاران توصیه می کنم که قدر این ملت را بدانید و در خدمتگذاری به آنان خصوصا محرومان و ستمدیدگان که نور چشم ما و ولی نعمت همه هستند و جمهوری اسلامی رهاورد آنان و با فداکاری های آنان تحقق پیدا کرد و بقای آن نیز مرهون خدمات آنان است فرو نگذارید و خود را از مردم و مردم را از خود بدانید.
مقام معظم رهبری نیز می فرمایند:
سر مردم منت نگذارید و بگویید ما این کارها را برای شماها کرده ایم. وظیفه بوده، انجام داده اید. اگر انجام داده باشید، وظیفه تان را انجام داده اید.
قدرت اگر با هدفِ خدمت به مردم باشد، عبادت است. شاید هیچ عبادتی بالاتر از عبادتِ مسؤولی نیست که به خاطر تلاش و خدمت به مردم، از راحت و آسایش و امنیتِ خود صرف نظر میکند.

امام خمینی(ره):
  حكومت ها باید خدمتگزار ملت ها باشند چنانچه در اسلام این سیره بود كه حكومت در خدمت مردم بود و ارتش درخدمت مردم بود حكومت ها از مردم انشای می شدند و ارتش نیز از آنها و اگر حكومت ها و ملت ها به سیره رسول اكرم و ائمه مسلمین عمل می كردند ، آرامش در همه جای ارض بود این اختلافات و خونریزی ها نبود.
اسلام برای همه است ، اسلام از توده پیدا شده است و برای توده كار می كند ، اسلام از طبقه بالا پیدا نشده است پیغمبر اكرم( ص) از همین جمعیت پایین بود، از همین بین جمعیت پا شد و قیام كرد . اصحاب او از همین مردم پایین بودند، از طبقه سوم بودند، آن طبقه بالا مخالفین پیغمبر اكرم ( ص) بودند، از همین توده پیدا شده است و برای همین جمعیت، همین ملت قیام كرده است وبه نفع همین ملت احكام آورده است
اینهایی كه شما را به وزارت رسانده اند، با اینكه وزارت الان یك چیز مهمی نیست پیش شما، اینهایی كه قدرتمندها را بیرون كردند، اینهایی كه همه آن اشخاصی كه مقدرات یك كشور دردستشان بود و ما را و شما را و همه كشور را به تباهی كشیده بودند، آنها را بیرون زدند، اینها را باید ما قدرشان را بدانیم،
سلوكش با ملت این باشد
 آن حكومتی كه ما می خواهیم آن حكومتی كه ما می خواهیم مصداقش یكی خود پیغمبر اكرم است كه حاكم بود ما بناست كه ریسا را بگیریم ، روسا را نظر بكنیم،سیره روسا رانظر بكنیم ،یكی ازهم آنها حضرت امیر بود، یكی هم عمر بود، ما ببینیم اینها مثل عمر هم هستند؟ خود پیغمبر را هر كس كه سیره نوشته است از رسول اكرم نوشته ،وضعش در زندگی كمتر بوده است از این مردم عادی كه آن وقت درمدینه زندگی می كردند اطاق گلی اینها داشتند توی مسجد یك اطاق گلی داشتند،سوارالاغ میشده است یك كسی هم دنبالش ، پشت سرش می نشسته و می رفته ،آنوقت هم برای او مساله می گفته ، او را تربیت می كرده شما بیاورید یك حاكمی ، یك رییس _ عرض می كنم _ كلانتری ، یك كدخدای یك شهری ، یك دهی بیاورید كه اینطوری باشد ، سلوكش با ملت این باشد كه وقتی توی مسجد- مسجد محل اداره حكومت ، می آمدند آنجا وقتی كه پیغمبر توی مسجد نشستند و _ عرض می كنم كه _ چند نفر هم همراهشان هستند ، با هم نشسته اند و دارند صحبت میكنند، اشخاصی كه نمی شناختند، از خارج می آمدند نقل شده است كه نمیشناختند اینها كدام یكی عرض می كنم كه حاكم است و كدام یكی محكوم ، كدام یكی پیغمبر است و كدام یكی مردم دیگر یك زندگی اشرافی و یك زندگی عرض می كنم چیزی نداشته.
پس اولین شاخص خط امام و رهبری مردمی و مردمسالار بودن است که این ویژگی باید یکی از ویژگی های اساسی رییس جمهور باشد.
البته نقش مردم در تعیین چنین رییس جمهوری بسیار مهم می باشد و باید فرد اصلح را انتخاب کنند که نه تنها مردمی باشد بلکه ویژگی ها و شاخصهای دیگری که در ادامه از آن بحث می شود را نیز دارا باشد.
در این مورد امام عزیزمان هم شاخص هایی در اختیار مردم قرار داده است که تنها چند مورد از آنها را ذکر میکنم:
»»اگر رییس جمهور شایسته و متعهد و دلسوز اسلام باشد بسیاری از مشکلات پیش نمی آید.
»»توجه داشته باشید اگر رییس جمهور و وکلای مجلس از طبقه ای باشند که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند،نه از سرمایه داران و زمینخواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی توانند بفهمند.
»»تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و استضعاف و محرومیت را چشیده باشند.

عدالت محوری و مبارزه با اشرافی گری
عدالت در کلام رهبری
عدالت یعنی...
البته عدالت، همه جا به معناى «برابرى» نیست. اشتباه نشود. عدالت یعنى هر چیزى را در جاى خود قرار دادن. این معناى عدل است. ..عدالت یعنى برطبق حق عمل كردن، و حقِ‏ّ هر چیز و هركسى را به او داد.
عدالت تندروی نیست، حقگرایی است
بعضى مى‏خواهند با عنوان تندروى، عدالت را متهم و محكوم كنند. عدالت، تندروى نیست؛ حق‏گرایى است؛ توجه به حقوق آحاد مردم است؛ جلوگیرى از ویژه‏خوارى است؛ جلوگیرى از تجاوز و تعدى به حقوق مظلومان است.
دنبال تولید ثروت رفتن بدون نگاه به عدالت، همان چیزى مى‏شود كه امروز در كشورهاى سرمایه‏دارى مشاهده مى‏كنیم.
پایه مشروعیت
مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالت‏خواهى است. این، پایه مشروعیت ماست. الان درباره مشروعیت حرفهاى زیادى زده مى‏شود، بنده هم از این حرفها بلدم؛ اما حقیقت قضیه این است كه اگر ما دنبال عدالت نباشیم، حقیقتاً من كه این‏جا نشسته‏ام، وجودم نامشروع خواهد بود؛ یعنى هرچه اختیار دارم و هرچه تصرّف كنم، تصرّف نامشروع خواهد بود؛ دیگران هم همین‏طور. ما براى عدالت و رفع تبعیض آمده‏ایم.
ما اگر دنبال عدالت اجتماعى نباشیم، وجود ما پوچ و بیهوده است و جمهورى اسلامى معنى ندارد.
تشکیل حکومت هدف نیست!
تشكیل حكومت، هدف نیست. نكته اساسى این جاست. تشكیل حكومت براى تحقّق آرمانهاست. اگر حكومت تشكیل شد، ولى در جهت تحقّق آرمانها پیش نرفت، حكومت منحرف است. این یك قاعده كلى است؛ این معیار است. ممكن است تحقّق آرمانها سالهایى طول بكشد؛ موانع و مشكلاتى بر سر راه وجود داشته باشد؛ اما جهت حكومت - جهت و سمتگیرى این قدرتى كه تشكیل شده است - حتماً باید به سمت آن هدفها و آرمانها و آرزوهایى باشد كه شعار آن داده شده است و داده مى‏شود و در متن قرآن و احكام اسلامى وجود دارد.
در راه ماندگان
انسانى كه ایمان دینى ندارد، امید روشن ندارد. انسانى كه ایمان دینى ندارد قدرت برخورد با مشكلات را، به صورت اساسى ندارد. در نیمه راه مى‏ماند و از نیمه راه برمى‏گردد.
در اسلام، عدالت مسأله‏ى بسیار مهمى است. ارزشى كه از نظر اسلام به‏هیچ‏وجه و در هیچ شرایطى مورد مناقشه قرار نمى‏گیرد، عدالت است.
ادامه حرکت انبیا
تكیه‏ى بر عدالت، اساسى‏ترین و محورى‏ترین اصلِ یك حركت الهى است؛ ادامه‏ى كار همه‏ى انبیا و مصلحان بزرگ تاریخ است.
بدون عدالت یعنی غیراسلامی و منافقانه
دعوت به نظام اسلامى، منهاى اعتقادى راسخ و عملى پیگیر در راه عدالت اجتماعى، دعوتى ناقص، بلكه غلط و دروغ است و هر نظامى هرچند با آرایش اسلامى، اگر تأمین قسط و عدل و نجات ضعفا، و محرومین، در سرلوحه‌ى برنامه‌هاى آن نباشد، غیراسلامى و منافقانه است.
اگر در دنیا دو نقطه وجود دارد كه یكى نقطه عدل و یكى نقطه ظلم است و هردو هم غیراسلامى هستند، اسلام به آن نقطه عدل، ولو غیراسلامى است، توجّه موافق دارد.
عدالت، در هر کجا
استقرار عدل، تبعیت از عدل، ترویج عدل، تلاش و مجاهدت براى عدل، بزرگداشت عدالت هرجا كه باشد - ولو در بلاد غیرمسلم - و تقبیح ظلم در هر نقطه‏اى از دنیا كه باشد. این هم یكى از خصوصیات اسلامى است.
ارزش درجه یک
نباید ارزش عدالت به عنوان یك ارزش درجه‏ى دو كم‏كم در مقابل ارزشهاى دیگر به فراموشى سپرده شود؛ در نظام ما این خطر وجود داشته است. ارزش‏هاى دیگر هم خیلى مهم است؛ مثلاً ارزش پیشرفت و توسعه، ارزش سازندگى، ارزش آزادى و مردم‏سالارى. مطرح كردن ارزش عدالت مطلقاً به معناى نفى اینها نیست؛ اما وقتى ما این ارزش‏ها را عمده مى‏كنیم و مسأله‏ى عدالت و نفى تبعیض و توجه به نیازهاى طبقات محروم در جامعه كمرنگ مى‏شود، خطر بزرگى است؛ اما با عدالت‏محور بودن یك دولت، این خطر از بین مى‏رود یا ضعیف مى‏شود.
بدون تأمین عدالت اجتماعى، جامعه‏ى ما اسلامى نخواهد بود.
حکومت پشتیبان پابرهنگان
در نظام اسلامى باید همه‌ى افراد جامعه، در برابر قانون و در استفاده از امكانات خداداد میهن اسلامى، یكسان و در بهره‌مندى از مواهب حیات، متعادل باشند. هیچ صاحب قدرتى قادر به زورگویى نباشد و هیچ‌كس نتواند برخلاف قانون، میل و اراده‌ى خود را به دیگران تحمیل كند. طبقات محروم و پابرهنگان جامعه، مورد عنایت خاص حكومت باشند و رفع محرومیت و دفاع از آنان در برابر قدرتمندان، وظیفه‌ى بزرگ دولت و دستگاه قضایى محسوب شود. هیچ‌كس به خاطر تمكن مالى، قدرت آن را نیابد كه در امور سیاسى كشور و در مدیریت جامعه دخالت و نفوذ كند و هیچ تدبیر و حركتى در جامعه، به افزایش شكاف میان فقرا و اغنیا نینجامد. پابرهنگان، حكومت اسلامى را پشتیبان و حامى خود حس كنند و برنامه‌هاى آن را در جهت رفاه و رفع محرومیت خود بیابند.
این به نفع زرنگها و گردن‌کلفتهاست
اگر جهتگیرىِ عدالت اجتماعى در كشور ضعیف شود، هر كارى در كشور انجام گیرد، به زیان طبقات ضعیف و عامّه مردم و به سود یك عدّه معدود زرنگها و گردن‏كلفتها و دست‏وپادارها و قانوندانهاى قانون‏شكن كه راههاى قانون را بلدند و قانون‏شكنى را هم مى‏دانند، تمام خواهد شد.(25/4/1376)

تقویت خود باوری و خودکفایی:
امام (ره)
بر دولتها و دست اندرکاران است چه در نسل حاضر،چه در نسل های آینده که از متخصصین خود قدردانی کنند و آنان را با کمک های مادی و معنوی تشویق به کار کنند و از ورود کالاهای مصرف ساز و خانه برانداز جلوگیری نمایند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه چیز بسازند.

سند چشم انداز
امام خامنه ای :
توجه دائم به سند چشم انداز است. این سند چشم انداز، مسئله ی مهمی است. نباید هم تصور شود که این سند یا سیاستهای کلی را کسانی نشسته اند و دارند تنظیم میکنند؛ نه. درست است که اینها یك فرایندی دارد و از یك جاهایی شروع میشود؛ لیکن آن کسی که در این زمینه کار و فکر میکند و تصمیم میگیرد، خودِ رهبری است؛ این سیاستها، سیاستهای رهبری است. اینها چیزهایی است که با توجه به همه ی جوانب ملاحظه شده و این سند چشم انداز درآمده است و بر اساس سیاستهای کلیای که در این مدت وجود داشته، اعلام شده است. اینها باید در برنامه ها رعایت شود و نباید تخلف شود .

نقشه ی راه، سند چشم انداز است. سند چشم انداز را هیچ نبایستی مورد غفلت قرار داد. این حقیقتاً یك سند واقعت ی و یك نقشته راهِ حقیقی است. باید دستگاههای نظارتی خودتان را محاسبه کنید. حالا دیگران ممکن است نظارت بکنند، ممکن است نکنند؛ممکن است نظارتشان درست باشد، ممکن است ناقص باشد؛ اما در درون خودِ مجموعه ی قوه ی مجریه که نقشش در رسیدن بته -اهداف چشم انداز، بسیار حساس است دستگاههای نظارتی را فعال کنید، بعد ساز و کارهای نظتارت ی را بکتار بیندازیتد تتا ببینتیم -برنامه ها و سیاستها چقدر جلو رفته؛ یعنی اینجور نباشد که سال دهم سند چشم انداز، نگاه کنیم و ببینیم پیشرفتی پیدا نکترده ایتم؛ نه، بایستی اینها را مرتباً رصد کنید که معلوم شود چقدر پیش رفته ایم و چقدر به آن اهداف نزدیك شده ایم و چقدر زمینه ها فراهم شده است. 53
این سند چشم انداز چیز مهمت ی استت؛این را دست کم نباید گرفت. شاید بتوان گفت که بعد از قانون اساسی، ما هیچ سندی را در کشور به این اهمیت نتداریم. یتك نگتاه کلان و بلندمدت است

نظارت بر کارگزاران

دائم مأموران و منتخبان خودتان را زیر نظر داشته باشید؛ دائم نگاه کنید و از اینها غافل نشوید. دیده اید که نگهبان ها در شب
نورافکن هایی را دائم میچرخانند و گوشه ها را نگاه میکنند؛ شما هم همین طور باید به طور دائم امور را زیر نظر داشته باشید بنابراین از کار کارگزارانتان غفلت نکنید
چشتمها ی بینا و بصیر و باز شماست کته وقتی در دایره ی -مسئولیتتان میچرخد، میتواند صحت کار و پیشرفت کار را تضمین کند. اگر چنانچه شما غفلت کردید، ممکن است در همان بخشی که غفلت کرده اید نابسامانی انجام بگیرد. مجموعه های انسانی مثل ماشین نیستند که انسان یك دکمه ای را بزند و این ماشتین به خودی خود شروع کند به کار کردن. مجموعه های انسانی مجموعه هایی از اراده ها، فکرها، نظرها، سلیقه هتا و خواهشها ی نفسانی صحیح و غلط هستند. خب، این چیزی را که شما تصمیم گرفتید، تدبیر کردید و بناست در مجموعه ی شما انجتام بگیرد، ممکن است یکجا با یك مانعی از همین خواهشها و فکرها و سلیقه ها و اراده های گوناگون برخورد بکند و متوقف بشود. مثتل یتك جریتان آبی که به یك سنگی برخورد میکند؛ یك جریان باریك، به یك ریگ هم برخورد کند برمیگتردد. ختب، بایتد ایتن متانع را برطترف کنید. این نمیشود مگر با نظارت. نظارت، بسیار مهم است.

در انتصابات معیار خدایی در نظر داشته باشیم
در هر گزینشی که میکنیم، در هر جذبی، در هر دفعی، معیار خدایی را در نظر داشته باشیم. ملاک هم این است که هوای-
نفس و اغراض شخصی در کار نباشد. در هر چیزی اغراض شخصی و هوای نفس وارد شود، غیر خدایی است. اگر اینها دخالتی نداشت، عامل اصلی و عمده عبارت خواهد بود از ادای وظیفه و انجام تکلیف؛ این خدایی است.

خلف وعده نکردن
خلف وعده هم با مردم نکنید. آنچه به مردم وعده میدهید، اصرار داشته باشید که آن را انجام دهید؛ یعنی خودتان را گردنگیر آن وعده بدانید.

مبارزه با نظام سلطه
مبارزه ی با سلطه هم یکی از وظایف دولت اسلامی است. نظام سلطه، نظامی است که مثل بختك سنگینی روی پیکر جامعه ی بشری میافتد و افتاده است و او را نابود میکند و از بین میبرد. این نظام سلطه دو طرف دارد؛ سلطه گر و سلطه پذیر. با این نظام باید مبارزه کرد. مبارزه اش هم با شمشیر نیست؛ مبارزه اش با عقل، با کار حرفه یی سیاسی، و با شجاعت در میدان های لازم و متناسبِ خودش است.

لزوم کار فرهنگی مدبرانه و توجه به مسئله فرهنگ
آنچه که من لازم میدانم به دوستان دولت توصیه کنم، این است که مسئله ی فرهنگ را خیلی جدی بگیرید. اگر چنانچه ما کارهای اقتصادی را همچنان که در برنامه هست و آرزوهای ما متوجه به آن است - - انجام بدهیم، اما در زمینه ی کار فرهنگی عقب بمانیم، بدانید کشور لطمه خواهد دید. دشمنان ما یکی از چشمه های دشمنی شان کار اقتصادی است؛ یك چشمه ی مهم دیگر، کار فرهنگی است.
. آنها میدانند که اگر فرهنگ را عوض کردند، دیگر مبارزه ای باقی نمی ماند. اگر مبارزه ی با استکبار هست، اگر میل به ایستادگی و مقابله ی با دخالت اجنبی هست، به خاطر فرهنگ است. انسان یك فرهنگی دارد، همین فرهنگ را بیایند عوض کنند، همه چیز میشود مال خودشان؛ لذا همه ی فشار روی فرهنگ است.
ظاهرگرایی و عوام زدگی در کار فرهنگی جایز نیست.کار فرهنگی بایستی مدبرانه، عمیق، با حوصله و از سوی آدمهای باصلاحیت و کارشناسهای حقیقتاً وارد، در همه ی شعبه ها و شاخه های گوناگون فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد.


رعایت قانون و قانون مداری
قانون را اهمیت بدهید. قانون وقتی که با ستاز و کتار قتانون اساست ی پتیش رفتت حتمیتت و - -
جزمیت پیدا میکند. ممکن است همان مجلس یا دولت یا دیگران مقدماتی فراهم کنند که آن قانون عوض بشود با طرحهایی کته -در مجلس میآید، با لوایحی که دولت میدهد، با تصمیم سازیهایی که در بخشهای مختلف انجام میگیترد عیبت ی نتدارد؛ اگتر قتانون -نقص دارد، ضعف دارد و غلط است، عوض بشود؛ اما تا مادامی که قانون، قانون است، حتماً بایستی به آن عمل بشود و به آن اهمیت داده بشود. من این را تأکید میکنم. در بخشهای مختلف همین جور است.
کارِ قانون شکنی اینجوری است. اینجا که قانون نقض شد، نقض قانون یك فرصت تازه ای پیدا کرد که به وسیله ی دیگران انجام بگیرد . لذاست که به مسئله ی قانون، خیلی اهمیت بدهید


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
http://dixielandenberger.hatenablog.com یکشنبه 15 مرداد 1396 08:46 ق.ظ
Hi there, There's no doubt that your web site could possibly be having web browser compatibility
issues. When I take a look at your website in Safari, it looks
fine however, when opening in I.E., it's got some overlapping issues.

I simply wanted to give you a quick heads up!
Besides that, fantastic website!
بنیامین دوشنبه 6 خرداد 1392 09:21 ب.ظ
با سلام
به وبلاگ ما نیز سر بزنید.
بهزاد ناجی سه شنبه 17 اردیبهشت 1392 04:21 ب.ظ
راستی برای قالب وبلاگ می تونی به سایت زیر مراجعه نمایی.
www.noorang.ir
بهزاد ناجی سه شنبه 17 اردیبهشت 1392 04:20 ب.ظ
سلام و عرض ادب.
چه عجب .......
شنبه 14 اردیبهشت 1392 11:17 ق.ظ
سلام برادر.به روزم با"از اسلام ناب تا اسلام سگ های اهل آتش"
مریم اکبری دوشنبه 2 اردیبهشت 1392 09:40 ب.ظ
سلام
پروژخ کردان سه رو نامفهوم بود
تونستین به وبلاگم سر بزنید

سید حامد دوشنبه 26 فروردین 1392 09:24 ق.ظ
برادر سلام علیکم
مطلبت را خلاصه کن بکن هزار کلمه بزنیم برا نشریه نشریه واجب هست.
توحید دوشنبه 26 فروردین 1392 12:45 ق.ظ
سلام

با مطلب "اهانت به ساحت مقدس حضرت فاطمه (س)" به روزم تشریف بیاورید و حمایت نمایید.یا زهرا (س)

خداوند دشمنان اسلام را نابود بگرداند

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
ما هستی خویش، به ولی می بازیم
عشقی که به عشق ازلی می بازیم
این بار امانت که خدا داد به ما
جانی است که بر سیدعلی می بازیم
مدیر وب سایت : شاهین شکوهی
نویسندگان
آرشیو مطالب
پیوندهای روزانه